14 juli 2017

Sol, rapporter och en klockringning - En vecka på OXP

Det är mitten av juli och de flesta svenskar har nu hunnit gå på semester. Den långa sommarsemestern är ju något av ett stående skämt när man jobbar i internationella projekt. Och det är klart, när autosvaren fyller inkorgen under juli och augusti är det lätt att få känslan av att hela Sverige ligger nere på sommaren.

Men stämmer verkligen det här? För oss, visserligen inte så många, som är kvar på kontoret just nu har det varit en händelserik vecka. Så jag tänkte passa på att ge er en inblick i hur en sådan ser ut.

För min del började veckan med en årsredovisning och en hållbarhetsredovisning som skulle publiceras. Flera månaders arbete som äntligen är färdigt! Nu kanske ni tänker att det är lite sent att publicera sådant i juli men då vill jag påminna om konceptet "brutet räkenskapsår". För oss som brukar vara med i flera årsredovisningsprojekt samtidigt är det ett lyxigt koncept som gör att man såhär "off season" får ägna sig åt en årsredovisning och en hållbarhetsredovisning.

 

Kunden i fråga är den börsnoterade teknikhandelskoncernen Addtech. Både års- och hållbarhetsredovisningen är gjorda i vårt verktyg för webbårsredovisningar. För den som är nyfiken kan man i väntan på att de trycka rapporterna dyker upp hitta webbrapporterna här.

Samtidigt som jag publicerade rapporter och skickade tryckfiler fram och tillbaka till vår duktiga formgivare Cecilia Schröder satt mina kollegor och förberedde en listning på First North Premier.

I tisdags var det nämligen dags för Aspire Global, ett israeliskt bolag som levererar plattformar för onlinespel, att listas på First North Premier. Det innebar naturligtvis att tisdagen inleddes med klockringning på Nasdaq. Klockringningen är en stor milstolpe när man jobbat intensivt inför en listning eller notering och det är lätt att tro att arbetet slutar där. Alla som varit med i en noteringsprocess vet dock att klockringningen bara är början. IR-arbetet som följer är minst lika intensivt och viktigt. 

Veckan fortsatte med något pressmeddelande här, någon webbuppdatering där. Och förstås den obligatoriska uppgiften "avsluta saker innan semestern" kombinerat med "förbereda för det som händer efter semestern". Vår formgivare Cecilia har hjälpt mig sätta ihop några snygga broschyrer åt en kund och kom så långt att de nu är redo att skickas ut så fort semestern är över. Samtidigt passar jag på att planera PR-arbetet kring en händelse i september. Och äta lite glass i solen på Nybrokajen förstås. 

För mina kollegor på Bravida har det varit förberedelser inför Gothia Cup som gällt. Bravida förser cupen med rent vatten i flera vattenstationer. För er som har vägarna förbi Gothia Cup kan ni träffa mina kollegor Cecilia Bergner och Hanna Ågermo i Bravidas tält på Heden.

Fredag morgon, och min sista arbetsdag innan semestern, bjöd på publicering av en delårsrapport. Kunden har jobbat hårt med sin rapport och vi på OXP har stöttat med textredigering och layout under arbetets gång. Halv åtta var jag hos kund, redo för att rapporten skulle gå ut. En del noterade bolag publicerar delårsrapporter i Augusti, vilket innebär en tidigare sommar. Hos den här kunden avslutar vi våren med rapporten och tar sedan välbehövlig semester.

För ett par av mina kollegor fortsätter arbetet nästa vecka. Gänget på Bravida hittar ni som sagt på Gothia Cup och dessutom är det ytterligare några delårsrapporter som ska ut innan semestern kan börja.

Glad sommar!

 /Charlotte

6 juli 2017

An Inconvenient Sequel: Truth to Power - Almedalen inspirerar!

På tisdagen skapade SEB en av veckans höjdpunkter när de tillsammans med filmproducenten Richard Berge förhandsvisade Al Gores nya film ” An Inconvenient Sequel: Truth to Power” uppföljaren till ”An inconvenient truth” från 2007. Med infographics visar Al Gore på roslingskt vis hur jorden påverkats av klimatförändringar de senaste decenniet och hur dessa kan kopplas samman med hur vi tillsammans sköter eller missköter vår planet. Samtidigt pekar han också på alla framsteg som gjorts i vår energiförsörjning.

Om några veckor har filmen premiär i USA, för att komma till Sverige i november. Filmen blir ett måste för den som såg och blev berörd av den första filmen och för den som bryr sig om vad som händer med vår planet, men också för den som vill fundera över vilka alternativa karriärvägar som finns för den som misslyckas med att bli amerikansk president. Väntar med spänning för att se hur filmen landar och hur Gore lyckas påverka debatten 2017.

Se trailern på youtube 

 

21 april 2017

Ännu en kund till börsen!

Noteringstempot på Stockholmsbörsen har varit högt de senaste åren, vilket också märkts för våra IR- och PR-konsulter. 2016 var vi med i två av årets mest omtalade noteringar, Academedia och Ahlsell, och nu har vi precis avklarat 2017 års första listning, Isofol Medical. 

I slutet av oktober 2016 var Oxenstierna & Partners med och noterade Ahlsell på Nasdaq Stockholm. Noteringen var inte bara framgångsrik utan också den största sedan Telias börsintroduktion 2000. Några månader innan Ahlsells introduktion, närmare bestämt i juni 2016, var det istället utbildningskoncernen Academedia som stod i fokus bland investerare och analytiker. I båda fallen har våra konsulter funnits med innan, under och efter noteringen för att hjälpa till med allt ifrån medieträning, rådgivning kring prospekt och ITF, webbutveckling och journalistkontakter.

Nu var det dags igen och tisdagen den 4 april 2017 listades vår kund, Göteborgsbaserade Isofol Medical AB, på Nasdaq First North Premier. Bolaget med alla sina anställda, styrelse och familjer var på Nasdaq i Stockholm och startade handeln genom att ringa i den berömda klockan.

Oxenstierna & Partners har, tillsammans med Isofols finansiella och legala rådgivare, stöttat bolaget i det arbete det innebär att bli listade på First North, både vad gäller medierelationer och investerarrelationer. 

Isofols huvudsakliga målsättning är att, med sitt preparat Modufolin, förbättra behandlingen av den majoritet av cancerpatienter med kolorektalcancer, som idag får cellgiftsbehandling. Det är ett viktigt område - kolorektalcancer är idag den tredje största cancer-formen, globalt. Med det kapital som nyemissionen dragit in – minst 430 MSEK, finansierar Isofol den studie som, om den faller ut positivt, ska göra att man kan börja marknadsföra Modufolin.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig inför en stundande börsnotering?
Kontakta Linna Österman, linna.osterman@oxp.se, +46

 

 

20 december 2016

God jul önskar Oxenstierna & Partners!

Under 2016 har det hänt (och händer fortfarande) så många märkliga och oroande saker. Därför känns det i år extra viktigt att kanalisera det som varit avsett för presenter till en positiv kraft i vår samtid. Att på ett litet sätt bidra till något som skapar en mänskligare värld när mycket känns osäkert.

Vi hoppas att ni håller med oss om att i juletider, och kanske julen 2016 i synnerhet, behöver vi lyfta fram världens goda krafter lite extra. Förra året valde vi därför att stödja UNHCR och i år föll valet på Läkare utan gränser. Vi har beslutat att skänka drygt 3000 kronor per konsult, totalt 40 000 kronor till Läkare utan gränser i år.

”Jag tror att vi alla på byrån är överens om att pengarna kommer göra mer nytta där det finns stora och akuta behov. Dessutom är vi jätteglada att Roger Akelius kommer att dubbla vår insats och skänka lika mycket pengar till. Hans initiativ lyfter verkligen fram positiva krafter.”, säger Linna Österman, vd på Oxenstierna & Partners.

#Mittbolagbidrar

10 november 2016

Skammen lurar opinionsundersökningarna

Oxenstierna & Partners Ingrid Christensson är på plats i Washington och upplever valet - så besvarar hon frågorna vi alla ställer oss.

Vi vet nu att det amerikanska folket röstat fram Donald Trump till sin nästa president. I många läger är förvåningen, till och med chocken, stor. Och frågorna är många. Här är ett försök till svar på två av dem.

Hur kunde detta hända?
- Den demokratiska sidan har totalt underskattat det missnöje som finns i USA kring ”the establishment”, speciellt det i Washington.

- USA har många låginkomsttagare som inte fått reallönehöjningar på flera årtionden. Kraften i deras tro på att det är ”invandrarna som tar deras jobb” och att ”de stora företagen förlagt produktionen utomlands”, och att lösningen heter ”bygg en mur” och ”höga strafftullar”, är enorm.

- Det sätt som väljare tar in information i vår tid är väldigt polariserat – man tar oftast till sig enbart det som bekräftar det man redan tycker. Den andra sidans argument är lätt att avskärma sig ifrån med moderna sociala medier.

Hur kunde valundersökningarna innan valet ha så fel?
- I många läger ansågs det inte politiskt korrekt att rösta på Trump. Om man fick frågan i en undersökning och var osäker på vad man tyckte, eller om man faktiskt tänkte rösta på Trump, svarade man ändå inte det. Men när man väl stod i röstbåset, ensam, kryssade man slutligen för Trump.

Eller som ett plakat på ett Trump-rally uttryckte det: ”The Silent Majority Supports Trump”

Nu är det fyra år till nästa amerikanska presidentval. Nåja, det går ju rätt fort…