30 oktober 2017

Anna återvänder till skolbänken

Hej Alla!

Alea jacta est - nu är tärningen kastad och jag har återvänt till skolbänken, eller snarare jag har kastat mig in i det globala utbildningsväsendet och skrivit in mig på Stanford för att ta en online-kurs i digital marknadsföring. Jason Mcdonald heter professorn som leder kursen, och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter genom att föra en dagbok här på vår blogg.

Really I should do this in english so my professor and fellow students can follow if they like.

Day 1: 28 oct 2017

Before event entering the class I had to register and create a profile on Stanford continuing studies. And right there i tripped. How to write a short bio? To be honest I have thought of doing this for a long time since I always have a new twist on my story when presenting myself in business meetings and other gatherings. There is so much to tell, but what is important to arouse an interest? What is my core identity? I have many times thought I should do a anonymous survey on the topic to get the outside impresson, but I guess I am a little afraid of what would stand out. Or is it a question of not wanting to have the ”room for improvement” parts in my face?

Anyway, to solve the BIO-problem for this course I googled ”how to write a bio”, and got twenty examples of brilliant biographies that could serve as an inspiration. Reading all these was really interesting, and made my self esteem shrink a bit. note to self: write multiple books and become asap a keynote speaker.

New biography for Stanford uploaded: When companies launch their business goals and strategies 95 percent of the job remains before value reach stakeholders. My passion is to carve out different communication activities that make these goals come true. I believe successful communication is hard work and in its spirit it is very close to gardening. Everything starts with preparing the soil, making a good groundwork where the grain (idea) can set root, then the gardener has to nurture its plants, taking out the seaweed, and adjusting activities to the weather and season in a never ending cycle. However the climate is changing, and so does communication - challenging old habits.

I started my own communication business 13 years ago. We are specialised on small and mid cap listed B2B-companies and have a turnover of 2 million USD. Before becoming an entrepreneur with ten employees, and hopefully growing, I have held several senior positions within communication. However, my first job was as manager of the Stockholm Golf Club where I learned how to run a small business and how to negotiate with different stakeholders. My connection to Stanford is that I had a scholarship playing on the Stanford golf team. I chose to leave Stanford after my freshman (class of '88) year and to join Stockholm School of Economics instead.

 

4 september 2017

Golfspecialisterna Oxenstierna & Partners

Alla har vi några fritidsintressen som får hjärtat att banka lite extra hårt. För en hel del av oss på Oxenstierna & Partners råkar det vara golf. Därför var det extra roligt när vi i somras fick hjälpa en kund att arrangera en golftävling.

De flesta tror att det är ”varmt som tusan” på Gran Canaria under sommarmånaderna. Och visst är det varmt, men betydligt svalare än på spanska fastlandet eller på Mallorca. Det är därför spanjorerna själva åker till Gran Canaria på sin sommarsemester. Men i Sverige är traditionen snarare att vi åker dit under höst-, vinter-, eller vårsäsongen. Oxenstierna & Partners jobbar tillsammans med Gran Canaria för att få fler svenskar att åka dit på sommaren - när spanjorerna själva tycker det är som bäst.

I första hand har vi riktat in oss golfspelare eftersom det är en grupp som är vana resenärer (för att få spela golf) och som ofta redan känner till ön. Projektet är inne på sitt tredje år och den senaste aktiviteten var att arrangera en Gran Canaria-sponsrad tävling på Lidingö Golfklubb, i samband med att Lidingö firade 90 år som Sveriges första 18-hålsbana.

Tävlingen var en greensome (partävling) som innehöll både 9-håls paus med "Papas Arrugadas con Mojo" och Tropical lättöl samt mingel med tapas-tema på kvällen. Priserna var resevouchers, golfprylar och kläder skänkta av golfklubbarna på Gran Canaria. Tävlingsdagen i juli bjöd kanske inte på Gran Canaria-väder men likväl bra golfväder och de ca 60 deltagarna fick en härlig dag på banan och ett trevligt mingel med jättegoda tapas på kvällen.

Prisutdelningen gjordes av Anna Oxenstierna och Lidingö GK:s ordförande Lars Waerland. Många av deltagarna hade aldrig tänkt på att det finns så mycket mer man kan göra på Gran Canaria förutom att spela golf; vandra, våg- och vindsurfa, cykla, spela tennis, dyka m.m. Och inte att glömma det rika kulturlivet och den kulinariska upplevelsen. Gran Canaria är ett bra alternativ till medelhavet helt enkelt.

PS. Oxenstierna & Partners är en väldigt golfande PR-byrå med bl.a. en fd tourspelare och klubbchef, en receptionist och en vaktmästare. Hcp varierar mellan 2,4 och 21.

15 augusti 2017

Oxenstierna & Partners söker pr- och ir-konsulter

Vi är en kommunikationsbyrå med ett drygt tiotal konsulter och vi söker nu fler personer som vill vara med och utveckla Oxenstierna & Partners tillsammans med oss. Vi jobbar med små och medelstora bolag där du som konsult verkligen kan göra skillnad. Hos oss jobbar generalister och specialister tillsammans för att skapa kommunikation som påverkar.

På Oxenstierna & Partners arbetar vi med investerarrelationer (ir), medierelationer (pr) och som kommunikationspartner till våra kunder. Vi arbetar med bolag och fonder som vill stärka sitt varumärke genom strategisk kommunikation. Flera av våra kunder finns på Nasdaq eller är på väg mot notering. Vi arbetar nära våra kunders ledningsfunktioner och spelar en viktig roll som professionella rådgivare samt kreativa och pålitliga leverantörer av långsiktiga kommunikationslösningar.

Vi letar efter dig som har ett stort intresse för kapitalmarknaden och dialogen mellan investerare och börsnoterade bolag. Samtidigt gillar du både kommunikation och medierelationer och att uttrycka dig i olika kanaler.

Vi söker både pr- och ir-konsulter, eller dig som gillar båda delar!

Senior pr-konsult

Som senior pr-konsult har du erfarenhet från journalist- och/eller konsultsidan.  Du är van att arbeta tillsammans med kunder för att utveckla och genomföra pr-strategier och du ser och intresserar dig också för kopplingen mellan investerarrelationer och företagets bredare kommunikation. Du arbetar i såväl digitala som traditionella medier. Som senior pr-konsult är du en viktig ledare och inspiratör till övriga konsulter. 

Senior ir-konsult

Vi letar efter seniora medarbetare som har bred erfarenhet från finansiell kommunikation och att driva arbetet med olika ir-frågor. Antingen som rådgivare och/eller projektledare. Du är en viktig ledare och inspiratör. Du skapar nära och långsiktiga relationer med kunden och förstår snabbt dennes behov och är van att driva samarbetet med kunderna och det egna teamet.

Pr-konsult

Som pr-konsult får du vara delaktig i att skapa ett effektivt PR-arbete i såväl digitala som traditionella medier. Hos oss kommer du arbeta och utvecklas både strategiskt och operativt. Ditt engagemang, din kunskap och ditt intresse bidrar till att skapa nyanserad kommunikation till olika målgrupper i olika kanaler.

Ir-konsult

Som ir-konsult får du möjlighet att vara med i arbetet att utveckla våra kunders finansiella varumärke. Vi arbetar både strategiskt och praktiskt. Det kan till exempel handla om strategiskt stöd och rådgivning i arbetet med investerarrelationer, förberedelse och kommunikation inför notering eller att skapa och producera års- och hållbarhetsredovisningar.

Din profil

På Oxenstierna & Partners blir du snabbt en viktig del i laget och är med och utvecklar byråns erbjudande. Du gillar att arbeta tillsammans med andra i ett team.

Du är med i hela arbetsprocessen – från försäljning, strategi och leverans till kund. Vi ser gärna att du har erfarenhet som konsult, journalist eller från kundsidan och att du läst ekonomi och/eller kommunikation på högskolenivå. Du trivs med att ta egna initiativ och är engagerad, driven och målmedveten.

Som konsult hos oss behöver du också kunna formulera dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet av B2B är meriterande. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom webb och sociala medier samt erfarenhet av något webbpubliceringsverktyg.

Övrigt

OxP är en del av världens största oberoende pr-nätverk, Worldcom Public Relations Group, vilket öppnar upp för internationellt utbyte.

Låter det som att du är vår nya ir- eller pr-konsult?
Skicka i så fall ditt cv och personliga brev till linna.osterman@oxp.se innan den 20 september. Har du frågor om tjänsten? Mejla till samma adress!

 

14 juli 2017

Sol, rapporter och en klockringning - En vecka på OXP

Det är mitten av juli och de flesta svenskar har nu hunnit gå på semester. Den långa sommarsemestern är ju något av ett stående skämt när man jobbar i internationella projekt. Och det är klart, när autosvaren fyller inkorgen under juli och augusti är det lätt att få känslan av att hela Sverige ligger nere på sommaren.

Men stämmer verkligen det här? För oss, visserligen inte så många, som är kvar på kontoret just nu har det varit en händelserik vecka. Så jag tänkte passa på att ge er en inblick i hur en sådan ser ut.

För min del började veckan med en årsredovisning och en hållbarhetsredovisning som skulle publiceras. Flera månaders arbete som äntligen är färdigt! Nu kanske ni tänker att det är lite sent att publicera sådant i juli men då vill jag påminna om konceptet "brutet räkenskapsår". För oss som brukar vara med i flera årsredovisningsprojekt samtidigt är det ett lyxigt koncept som gör att man såhär "off season" får ägna sig åt en årsredovisning och en hållbarhetsredovisning.

 

Kunden i fråga är den börsnoterade teknikhandelskoncernen Addtech. Både års- och hållbarhetsredovisningen är gjorda i vårt verktyg för webbårsredovisningar. För den som är nyfiken kan man i väntan på att de trycka rapporterna dyker upp hitta webbrapporterna här.

Samtidigt som jag publicerade rapporter och skickade tryckfiler fram och tillbaka till vår duktiga formgivare Cecilia Schröder satt mina kollegor och förberedde en listning på First North Premier.

I tisdags var det nämligen dags för Aspire Global, ett israeliskt bolag som levererar plattformar för onlinespel, att listas på First North Premier. Det innebar naturligtvis att tisdagen inleddes med klockringning på Nasdaq. Klockringningen är en stor milstolpe när man jobbat intensivt inför en listning eller notering och det är lätt att tro att arbetet slutar där. Alla som varit med i en noteringsprocess vet dock att klockringningen bara är början. IR-arbetet som följer är minst lika intensivt och viktigt. 

Veckan fortsatte med något pressmeddelande här, någon webbuppdatering där. Och förstås den obligatoriska uppgiften "avsluta saker innan semestern" kombinerat med "förbereda för det som händer efter semestern". Vår formgivare Cecilia har hjälpt mig sätta ihop några snygga broschyrer åt en kund och kom så långt att de nu är redo att skickas ut så fort semestern är över. Samtidigt passar jag på att planera PR-arbetet kring en händelse i september. Och äta lite glass i solen på Nybrokajen förstås. 

För mina kollegor på Bravida har det varit förberedelser inför Gothia Cup som gällt. Bravida förser cupen med rent vatten i flera vattenstationer. För er som har vägarna förbi Gothia Cup kan ni träffa mina kollegor Cecilia Bergner och Hanna Ågermo i Bravidas tält på Heden.

Fredag morgon, och min sista arbetsdag innan semestern, bjöd på publicering av en delårsrapport. Kunden har jobbat hårt med sin rapport och vi på OXP har stöttat med textredigering och layout under arbetets gång. Halv åtta var jag hos kund, redo för att rapporten skulle gå ut. En del noterade bolag publicerar delårsrapporter i Augusti, vilket innebär en tidigare sommar. Hos den här kunden avslutar vi våren med rapporten och tar sedan välbehövlig semester.

För ett par av mina kollegor fortsätter arbetet nästa vecka. Gänget på Bravida hittar ni som sagt på Gothia Cup och dessutom är det ytterligare några delårsrapporter som ska ut innan semestern kan börja.

Glad sommar!

 /Charlotte

6 juli 2017

An Inconvenient Sequel: Truth to Power - Almedalen inspirerar!

På tisdagen skapade SEB en av veckans höjdpunkter när de tillsammans med filmproducenten Richard Berge förhandsvisade Al Gores nya film ” An Inconvenient Sequel: Truth to Power” uppföljaren till ”An inconvenient truth” från 2007. Med infographics visar Al Gore på roslingskt vis hur jorden påverkats av klimatförändringar de senaste decenniet och hur dessa kan kopplas samman med hur vi tillsammans sköter eller missköter vår planet. Samtidigt pekar han också på alla framsteg som gjorts i vår energiförsörjning.

Om några veckor har filmen premiär i USA, för att komma till Sverige i november. Filmen blir ett måste för den som såg och blev berörd av den första filmen och för den som bryr sig om vad som händer med vår planet, men också för den som vill fundera över vilka alternativa karriärvägar som finns för den som misslyckas med att bli amerikansk president. Väntar med spänning för att se hur filmen landar och hur Gore lyckas påverka debatten 2017.

Se trailern på youtube