26 september 2018

Oxenstierna & Partners söker vass kommunikatör med digitala talanger

Oxenstierna & Partners (OxP) är en kommunikationsbyrå i Stockholm. Vi arbetar som kommunikationspartner till små och medelstora företag, och våra huvudområden är medierelationer (PR), investerarrelationer (IR) och företagskommunikation. Flera av våra kunder finns på Nasdaq Stockholm eller är på väg mot notering.

Nu söker vi en skicklig kommunikatör till vårt team hos en av våra kunder, en växande och framgångsrik koncern i byggbranschen. 

Ditt uppdrag
Som kommunikationspartner till den aktuella kunden arbetar OxP nära företagsledningen för att sätta kommunikationsmål och strategier som kan bidra till att utveckla verksamheten. Därtill deltar vi i det praktiska arbetet på plats ute hos kund.

Ditt uppdrag blir att förstärka vårt team i det praktiska arbetet, med fokus på att producera innehåll till företagets olika kanaler – webb, intranät, video, interntidning, sociala och traditionella medier. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att förbättra innehållsutvecklingen till de digitala kanalerna. Vi jobbar mot olika målgrupper – bland annat medarbetare och blivande medarbetare, kunder, branschen och investerare.

Din profil
Vi söker dig som har några års erfarenhet som kommunikatör eller journalist och som brinner för att skapa bra kommunikation i olika former.

Du är en mycket van skribent på svenska och engelska. Du har även erfarenhet av att projektleda olika typer av kommunikationsprojekt. Erfarenhet av B2B är meriterande. Du har goda kunskaper inom sociala medier för företag samt erfarenhet att arbeta med video- och webbpubliceringsverktyg. Eftersom teamet jobbar nordiskt, behöver du känna dig bekväm med talad danska och norska. Kunskaper i finska är meriterande.

För att trivas hos OxP behöver du vara engagerad, professionell och pålitlig. Det är också viktigt att du är noggrann och lösningsorienterad. Inte minst hoppas vi att du är intresserad av att vara med och utveckla OxP.

Vad erbjuder vi?
Oxenstierna & Partners startades 2006 av Anna Oxenstierna och Linna Österman. Idag är vi ungefär 12 konsulter som gillar bra kommunikation och nöjda kunder. Vi har det kul tillsammans och jobbar som ett sammansvetsat team.

Litet företag – många möjligheter. Som kommunikationspartner jobbar OxP brett inom kommunikation. Som medarbetare kommer du att få erfarenhet av många olika områden och arbetsuppgifter, med kunder i ett flertal branscher.

Höga krav – stor utveckling. Både vi och våra uppdragsgivare gillar hög kvalitet.  Det ställer höga krav på oss som individer och som team – men ger också stora möjligheter till utveckling.

Glada medarbetare – nöjda kunder. Med nöjda medarbetare kan vi också få nöjda kunder. Vi på OxP vill erbjuda ett roligt och utmanande jobb – kombinerat med trygghet och balans i livet. Därför har vi kollektivavtal och erbjuder pensionsrådgivning för våra medarbetare.

Intresserad?  
Låter det som att du är vår nya kommunikationskonsult? Skicka i så fall ditt cv och personliga brev till linna.osterman@oxp.se innan den 10 oktober. Har du frågor om tjänsten? Mejla till samma adress!

19 april 2018

Vapen, olja och kol populärare än politik när PR-studenterna får välja

I en undersökning av University of Southern California (USC) tillfrågades PR-studenter i USA om vilka branscher som de potentiellt skulle ha etiska problem med att arbeta för. Inte helt oväntat hamnade tobaksbranschen i topp: här skulle 74 procent av studenterna i undersökningen tycka det innebar etiska problem att arbeta i branschen.

Den bransch som studenter har näst svårast att arbeta för är – kanske lite förvånande –  politiska kandidater (73 procent). I svallvågorna av det amerikanska presidentvalet 2016 har ord som ”fake news”, ”troll” och ”Cambridge Analytica” i det närmsta blivit mer ”household” än fenomenet fredagsmys. De tillfrågade studenterna menade att de skulle ha färre etiska dilemman om de arbetade för bolag verksamma inom kärnkraft (67 procent), marijuana (52 procent) samt olja & gas (53 procent) – branscher som vanligtvis väcker reaktioner, det vill säga.

Potential ethical issuesPotential ethical issues

I övrigt visar undersökningen (om än stereotypa) kulturella skillnader mellan yrkesverksamma PR-proffs i USA och resten av världen. Vapenbranschen, religiösa organisationer och kärnkraft är inte lika stora etiska dilemman för amerikaner, samtidigt som de har svårare för att arbeta med utländska myndigheter, kol och tobak jämfört med PR-proffs utanför USA.

Kanske går den negativa bilden av politiska kandidater hand i hand med det som identifieras som potentiella etiska problem i PR-branschen. Högst upp hamnar nämligen ”Spridande av fake news”, ”Medveten förvrängning av sanningen” och ”Försvarande av illvilligt beteende”.

Ethical problems

Dessa problem är uppe på agendan även i Sverige. Frågan är om vi kommer se en liknande utveckling i inställningen till politiker bland unga i Sverige. Även om de flesta svenska politiker i dagsläget känns mindre kontroversiella jämfört med Trump och andra i det amerikanska politiska landskapet ser vi att det politiska klimatet förändras även här. Ett allt mer polariserat politiskt klimat har lett till ett uppsving av alternativa medier och en hetsigare kommunikation. Skyr de unga politiken kan vi vänta en ytterligare förstärkning av bilden av politik som en bransch för broilers som talar osanning, och på så sätt skapas en ond cirkel med politikerförakt och politiken som oattraktiv arbetsplats.  

De politiska kampanjerna inför riksdagsvalet i september kan därför både staka ut vägen för hur Sverige kommer ledas de kommande åren samt vart unga PR-talanger hamnar i framtiden.

Slutsatsen som vi kan dra är att vapen, olja och kol inte bara är traditionellt lukrativa branscher – de uppfattas av studenterna inte vara lika smutsiga som politik.

22 februari 2018

Worldcom utvidgar till Dublin och Bakersfield

Worldcom har fått två nya medlemmar i form av Keating & Associates i Dublin, Irland och Providence Consulting i Bakersfield, Kalifornien. Keating arbetar brett inom många PR-discipliner och har hjälpt många bolag som vill etablera sig på Irland. De har stöttat internationella verksamheter både med myndighetskontakter, employer branding och naturligtvis mediekontakter och liknande. Det ökande samarbetet inom nätverket har också inneburit att intresset för PR-aktiviteter på Irland ökat, varför Keating & Associates kommer att fylla en viktig funktion.

Providence Consulting har fokus på public affairs, särskilt inom energisektorn. Det snabbt växande området solenergi har blivit en viktig industri och kravställare i denna del av USA. För Worldcom innebär detta medlemskap att alla medlemmar får tillgång till byråns kompetens inom detta heta område.

Jag tycker att det är härligt att det kommer in ny kompetens i nätverket. Inom nätverket finns en fantastisk kultur av att hjälpas åt, och om någon har erfarenheter och kunskaper som vi inte har är det enkelt att få råd och dåd. Nu har vår samlade kompetens ökats på ytterligare med viktiga områden”, säger Björn Mogensen på Oxenstierna & Partners. 

Worldcom är världens största nätverk av oberoende lokala PR-byråer med 132 kontor i 113 städer på sex kontinenter. Oxenstierna & Partners är sedan 2012 de svenska medlemmarna i Worldcom.